دیابت و یائسگی

18نوامبر 2021- نوامبر ماه ملی دیابت است، بنابراین زمان خوبی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چالش های خاص مرتبط با دیابت و یائسگی است.

دیابت ملیتوس به گروهی از بیماری ها اطلاق می شود که بر نحوه استفاده بدن از قند خون تأثیر می گذارد. علت اصلی دیابت بسته به نوع آن متفاوت است. اما مهم نیست که چه نوع دیابتی دارید، این بیماری می تواند منجر به بالا رفتن غلظت قند در خون شما شود. قند بیش از حد در خون شما می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.دو نوع بیماری مزمن دیابت عبارتند از دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2. دیابت نوع 1 می تواند در هر سنی ایجاد شود، اگرچه اغلب در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می شود. دیابت نوع 2، که شایع تر است، می تواند در هر سنی ایجاد شود، اگرچه در افراد بالای 40 سال شایع تر است. پیش دیابت به این معنی است که سطح قند خون شما بالاتر از حد طبیعی است، اما هنوز آنقدر بالا نیست که بتوان آن را دیابت نوع 2 در نظر گرفت.

یائسگی و سال‌های قبل از آن، یا دوره ی پیش یائسگی، ممکن است چالش‌هایی را برای زنان مبتلا به دیابت ایجاد کند.

هورمون‌های استروژن و پروژسترون بر نحوه ی پاسخ سلول‌های شما به انسولین تأثیر می‌گذارند. پس از یائسگی، تغییرات در سطح هورمونهای شما می تواند باعث نوسانات در سطح قند خون شما شود. ممکن است متوجه شوید که سطح قند خون شما بیشتر از قبل تغییر می کند و بالا و پایین می رود. اگر قند خون شما از کنترل خارج شود، خطر ابتلای شما به عوارض دیابت بیشتر  می شود.

ممکن است در دوران گذار از یائسگی و بعد از یائسگی اضافه وزن پیدا کنید. برای جلوگیری از ادامه ی افزایش وزن و بازگشت به وزن سلامت ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، داشته باشد.

حتی قبل از یائسگی، سطوح بالای قند خون می تواند به عفونت های مجاری ادراری و واژن کمک کند. پس از یائسگی، این خطر بیشتر می شود زیرا کاهش استروژن رشد باکتری ها و مخمرها را در مجاری ادراری و واژن آسان تر می کند.

پس از یائسگی، گرگرفتگی و تعریق شبانه می تواند سبب اختلال در خواب شبانه ی شما شود و به نوبه خود، کمبود خواب می تواند مدیریت قند خون شما را سخت تر کند.

دیابت می تواند به اعصاب سلول های پوشاننده واژن آسیب برساند. این می تواند در برانگیختگی و ارگاسم، اختلال ایجاد کند. خشکی واژن، یکی از علائم رایج یائسگی، که ممکن است با ایجاد درد در حین رابطه جنسی، این موضوع را بدتر کند.برای کاهش همه ی این اختلالات بهتر است با پزشک متخصص زنان که به امور دیابت آشنایی دارد، مشورت کرده و راه حلهایی اختصاصی برای مشکلات خود دریافت کنید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-11-diabetes-menopause.html